söndag 14 april 2013

Hur är det att vara Norrlänsk? Q/A

Har fått en fråga om hur det är att vara Norrlänning..?


Jag vet inte vad jag ska svara på det riktigt. För mig är det bara så. Jag är uppfödd i Norrbotten och är stolt över min norrlänska dialekt. Men det som gör de så speciellt är väll att ha så nära fjällvärlden och kunna ta en sväng med skotern om man inte har något annat att göra.

Alltså visst vi kan vara fikade och fina precis som folk i södra Sverige men för mig så spelar det ingen roll hur man klär dig, hur man ser ut eller vart man bor. Jag kan gå i mjukiskläder i skolan, med uppsatt hår och inget smink alls, och jag trivs med det För det är jag! Man behöver inte alltid vara fin eller snyggast.

Men jag säger inte att det är något fel på oss Norrlänningar för att jag inte bryr mig hur jag ser ut. (Folk får tycka att jag är ful eller så men det är jag).


För mig är det något speciellt att vara från Norrland/Norrbotten. Inte bara för dialekten eller kulturen eller så. Men jag kan bara inte säga vad det är. (ni som är från Norrbotten kanske vet vad jag pratar om) Men jag säger inte att jag kommer bo i norrbotten hela livet ut. Utan jag vill se saker jag inte har sett och uppleva saker som jag vill. Men Norrbotten, Kiruna är mitt hem och kommer alltid att vara det.



Hoppas du är nöjd med ditt svar! :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar